A napokban készítettem egy kérdőívet azzal a címmel, hogy a Tanár is ember. Ez volt az alapállásom azokhoz a problémákhoz, amelyek a home schollal kapcsolatban fölmerültek. Bár a kérdőívet csak 26-an töltötték ki, így is sok mindent el lehet mondani a tanároknak.
Mielőtt azonban a tanárokhoz szólnék, kell néhány szót az oktatáspolitikusoknak is mondani. Minden oktatáspolitikus tisztában van azzal, hogy ami most folyik az nem is igazán homescholling, hanem krízisoktatás. Ám erről csak a megkérdezettek 66 %-a tudott. Vagyis jó lenne, ha az oktatásért felelősek elmagyaráznák a szülőknek, hogy ha beindul majd a homecshooling, az mennyivel jobb lesz, mint ami most történik. Mindenesetre arról, hogy a hatékony és szülőbarát homeschooling milyen legyen és mi hiányzik hozzá, azt a kérdőív kitöltői közül többen el tudták mondani.

Milyen legyen a homeschooling eszköze?
A szülőknek 92%-a gondolja úgy, hogy az ország minden iskolájában egy egységes app csomag használata lenne hatékony. A 92%-nak a fele bele is szeretne szólni abba, hogy ebben a csomagban mi legyen.
A már meglevő eszközök (appok) közül kiemelkedően hasznos a Google Clasroom és a Skype. Ugyanakkor a többi eszközt nagyjából egyforma számban találják hasznosnak a szülők. Ebből is látszik, hogy jelenleg sok fajta eszköz érhető el hazánkban, de mindegyikben van 1-2 olyan funkció, ami jó. Olyan eszköz azonban, ami egyben rendelkezne minden szükséges tulajdonsággal, jelenleg nem elérhető.
A szülők meg is fogalmazták (kifejtős részén a kérdőívnek), hogy sokoldalú kommunikációs eszközre lenne szükség, egy oktató appre, amely futtatása idején nem tud a gyermek semmilyen más szoftvert, appot stb. használni. Az app/ szoftver alkalmas lenne arra, hogy videó-beszélgetést lehessen rajta folytatni; legyenek benne feladatlapok a megoldási kulcsokkal; láthassák rajta keresztül a szülők a tanár értékelő tevékenységét; lehessen rajta üzenetet küldeni és ezekhez az üzenetekhez lehessen fájlt csatolni.
Milyen módon oktassanak a tanárok?
A kérdőívben fölsoroltunk 6 különböző oktatási metódust. Kértük a szülőket, hogy 1-től 5-ig értékeljék a metódusokat hasznosság és hatékonyság szempontjából. Ebből az jött ki, hogy a legjobb módszer a következő. A tanár élő órát tart, mindent elmagyaráz, majd házi feladatot ad a gyermeknek, aki azt megoldja és beküldi a tanárnak.
A legrosszabb módszernek azt tartják, ha a tanár megküldi a tananyag oldalszámát és kéri a diákokat, hogy dolgozzák föl, aztán küldjék el e-mailbe a vázlatot.
(Akit érdekel az összes módszer, az lájkolja a Játékos Otthoni Tanulás Facebook-oldalt és kérje üzenetben, hogy posztoljam ki a módszereket egyenként. Ha 10-nél többen kérik, akkor ki is posztolom.)
A szülők bölcsessége
A szülők megírták a metódusokról azt is, hogy nehéz róluk általánosságban értékelést adni. Bizonyos tantárgyaknak az egyik metódus felel meg, más tantárgynak másik. De változik az igény a szerint is, hogy mi az éppen aktuális tananyag.
És természetesen megfogalmaztak a szülők kéréseket is.
Mit kérnek a szülők a tanároktól?
Kezdjük a nehezével!
Kedves Tanárok!
- A feladatokat ne tanár nyelven fogalmazzák meg! A szülők azt nehezen értik.
- A tanóra lehetőleg 30 perces legyen! A kicsik elveszítik a fókuszt, a kamaszok elkalandoznak.
- Az órákon legyenek jelen. Törekedjenek az interaktivitásra!
Zárjuk le egy szép szülői üzenettel: „Le a kalappal a gyerekem tanárai előtt!”. Ezt írta ugyanis az egyik anyuka.
Mi is tudjuk, hogy nehéz ez az otthoni helyzet. Azok közül, akik a kérdőívet kitöltötték 40 %-uk home office-ban van. A tanárok kérnének valamit tőlük?
Utolsó kommentek