A digitális tanrend a kisiskolások esetében azt jelenti, hogy valakinek vigyázni kell otthon a gyerekekre. Ezzel kapcsolatban számos kérdés merül fel. Hány éves kortól lehet egyedül hagyni a gyerekeket? Ha az egyik szülő otthonról dolgozhat, hogyan tud gyerekek mellett a munkájával foglalkozni? Miért nem szabad a nagyszülőknek vigyázni most a gyerekekre? Izgalmas lesz-e a digitális tanítás annyira, hogy lekösse a gyerekeket? Ha nem, mit tegyen a szülő, hogy a srácok odaüljenek a géphez – és főleg, hogy azt nézzék és hallgassák, amit kell?

Ezekről a kérdésekről magunkban írhatnánk egy posztot, de abban sok lenne a felesleges karakter. Minden kérdésre adok egy rövid, de hasznos választ. Ez amolyan digitális tanrendről a szülőknek GYIK.

Forrás: SnapwireSnaps képe a Pixabay -ről.

Hány éves kortól lehet egy gyereket egyedül otthon hagyni?

Erről törvény szól Amerikában. Nálunk nincs erről törvény. Az általánosan elfogadott kor a 12 év. 12 évnél kisebb gyerekre vigyázni kell.

Miért nem szabad a nagyszülőknek vigyázni most a gyerekekre?

A gyerekekre csak kicsit veszélyes a COVID-19, de szervezetükben lehet belőle. Ha a nagyszüleik vigyáznak rájuk, akkor úgy is megfertőződhetnek az unokáktól, hogy az unokának nincsenek is tünetei. Másrészt, ahhoz hogy a nagyszülők vigyázzanak a gyerekekre, a nagyszülőknek utazni kell, ami most rájuk nézve kockázatos.

Ha az egyik szülő otthonról dolgozhat, hogyan tud gyerekek mellett a munkájával foglalkozni?

Ha mindkét szülő kap home-office lehetőséget, akkor meg kell próbálni, hogy délelőtt egyikük, délután másikuk dolgozik. Ha lehet, a lakásban egy jól elkülöníthető helyen legyen a „munkaállomás” és meg kell értetni a gyerekekkel, hogy ott apa és anya van, oda nem szabad menni. Ha kicsi a lakás, akkor ennek a „munkaállomásnak” nem kell egy külön szoba, elég, ha van laptop, hogy az egyik ágyra csak az mehet, aki éppen dolgozik. És itt jön egy fontos dolog!

Napirendet kell készíteni! Ez nagyon fontos. Majd megtudjuk, hogy mikor lesz a távoktatás melyik része, és a házi menetrendet ahhoz kell szabni. Kell egy ilyen menetrend. Tudom, nehéz betartani, de csak az első két hétben.

Izgalmas lesz-e a digitális tanítás annyira, hogy lekösse a gyerekeket?

Erről nem tudunk sokat. Ausztráliában sok gyerek tanul online módon. A távoktatásnak ott nagy hagyományai vannak. Nem lett ott sem kevesebb diplomás, mint más fejlett országban. Így feltételezhetjük, hogy a gyerekek figyelmének és érdeklődésének felkeltésére és fenntartására vannak jó módszerek. Orbán Viktor azt mondta, hogy a digitális tanrend bevezetése lehet, hogy egy kicsit döcögős lesz. Így tanárt, diákot és szülőt egyaránt próbára fog tenni. Sokkal jobb ezzel küszködni, mint a betegséggel viaskodni.

Mit tegyen a szülő, hogy a srácok odaüljenek a géphez – és főleg, hogy azt nézzék és hallgassák, amit kell?

Ha lehet, az első napokban üljön oda a szülő a gyerek mellé, amikor indul az oktatás. Másrészt, ha meglesz a napirend és mondjuk, főzünk, akkor kérjük meg a gyereket, hogy a leckét, amit írt olvassa föl nekünk. Kis jutalmakat is kitalálhatunk: csoki, mesefölolvasás stb.

Megint erőt kell vennie magukon a szülőknek?

Igen. Ez újabb teher, de szüleinkért és gyerekeinkért egyszerre teszünk valamit. Ha senki nem betegszik meg a családban, és nyáron nem kell a gyerekeknek az iskolában hőgutát kapni, akkor viszont megérte: mi győztünk!!!